
Osalesin 25-27.04.2024 BMDA 22ndal konverentsil, mille selle aasta alapealkirjaks oli “Mastering the Future: AI Impact on Business Models and Practice”. Konverents toimus Gdanskis (Poolas). BMDA – Baltic Management Development Association (www.bmda.net) on ärikoolide assotsiatsioon, ühendades nii Baltikumi kui ka Soome, Norra, Tšehhi, Prantsuse ja Kasahhi, koole. Assotsiatsiooni kuulub ka tehnikaülikooli majandusteaduskond.
Esitasin ettekande teemal “Examples of teaching methods developing AI managerial skills” ning osalesin paneeldiskussioonis “AI integration. Sharing best practices”.
Minu ettekande sisuks olid õpetamise metoodikad ehk tutvustasin lahendust kuidas ärikooli tudengitele tehisintellekti õpetada. Täpsemini väljendas see juhtimise ja turunduse õppekavas sisalduva kahe kursuse koosseisus magistrantidele edasi antavaid AI teadmisi ja oskusi. Ettekanne tõi välja järgmist:
- Juhtimise alamdomeenid, millele AI-ajastul tuleks keskenduda;
- Andmetekeskne mõtlemine – kuidas tudengid andmetest jõuvad äriteadmisteni;
- AI ajastu juhtide võtmeoskused;
- Millised ärielu eelised annavad tulevastele juhtidele AI tehnilise poole baasoskused;
- Peamised AI meetodid, mida juhtimistudengid peaksid teadma;
- Vastuseis muutustele – millist laadi väljakutseid võivad ärikooli tudengid kohata AI temaatika õppimisel; kuidas kursuste korraldamisel nendega toime tulla;
- Kuidas AI revolutsioon muudab ametite ja tööülesannete iseloomu;
- Ärikooli lõpetajad peavad AI osas omandama semi-tehnilisi oskusi, et tööturul läbi lüüa;
- AI-d õppivad ärikooli tudengid võib minu kogemuse järgi jagada kolme klassi – milline saab tööelus olema nende suhe tehisintellektiga – 1. ja KÕRGEIM TASE on EHITAJAD, 2. KAVANDAJAD, 3. KASUTAJAD (ja viimasena ehk ka KAOTAJAD).
Ettekannetest, paneeldiskussioonidest ja kohvipausivestlustest selgus, et kõik ärikoolid mõtlevad innukalt, kuidas AI õpetamist korraldada. Peamiselt mõeldakse praegu selle üle, milliseid teadmisi peaks õpetama ja kuidas seda läbi viia (õpetamismetoodikad).
Ärikoolid tõid ka välja, et õppekavade sisu on parimal juhul paar aastat vana. AI revolutsiooni käigus ei saa väga detailselt õppekavasse kirja panna sisu, sest viimastel aastatel on iga poole aastaga peale tulnud uus põlvkond AI lahendusi.
Konverentsil tegi ettekande ka president Lech Wałęsa, kelle käest küsisin arvamust – kas Nõukogude Liit eksisteeriks tänaseni, kui tehisintellekt oleks leiutatud varem ning seeläbi oleks saavutatud kontroll inimeste üle. Oma vastuses arutles ta pikemalt varasemate impeeriumite languse üle ning jõudis tõdemuseni, et ühtki neist ei päästnud kokkukukkumise eest ka tolle aja kohta kõrge tehnoloogiline tase.